keskiviikko 26. helmikuuta 2020

Risteily Europalla teinien kanssa

*Kaupallinen yhteistyö Tallink Suomi kanssa

Etelä-Suomessa on viime viikolla hiihtoloma, mutta meillä aikuisilla töitä ja siksi päätettiin lähteä viikonloppua vasten risteilemään. Ollaan usein joko käyty päiväristeilyllä Tallinnassa tai lähdetty Tukholmaan, mutta vaihtelun vuoksi kiinnostuttiin 22h risteilystä Silja Europalla, sillä aikataulu sopi meille parhaiten ja lyhyelläkin reissulla ehtii käydä halutessaan maissa.

Tekemistä olisi varmasti keskitty täällä kaupungissakin, mutta laivalla tulee vietettyä aikaa
yhdessä ja se merkitsee paljon. Teineillä on jo niin oma elämä, että itsenäistymisen myötä tulee väkisinkin etäisyyttä jopa arjessa ja siksi tämä valinta oli loistava juuri tähän kohtaan.

Teinien kanssa laivalle

Laiva lähti 18:30 perjantaina ja päästiin laivaan jo tuntia ennen. Meillä oli vierekkäiset 2 hengen Deluxe hytit, teineillä oma hyttinsä jotta pystyttiin heitä vähän valvomaan.
Oli kyllä niin tyylikkäät, tilavat ja ikkunalliset hytit että jatkossa on vaikea tyytyä yhtään vähempään.
Neliöitä oli 16m2, sohva, parisänky, jääkaapissa valmiina kylmää juotavaa  ja nämä kaikki lisäsivät mukavuutta ja suihkussakin oli verhon sijaan suihkuseinä. Pieniä yksityiskohtia mutta merkitsee paljon mukavuudessa. Hyttiluokkaan kuuluu myös erikoisaamiaiset Grill Housessa.

Meillä on buffet-ruokailu varattu jo 17:45 ja päästiin herkuttelemaan heti kun laukut oli viety hyttiin.
Buffaan saapuminen sujui aika mutkattomasti, vaikka jonoa oli ja buffa oli jo aika täynnä.
Ruoan suhteen ei ole moitteen sanaa, ihania, herkullisia makuja ja monipuolinen valikoima kuten kuvista näkyy. Buffaan kuuluu myös ruokajuomat.

Teinit rakastavat tunnetusti roskaruokaa, siksi oli kiva kun lapset oli huomioitu lihapullilla, nakeilla ja ranskalaisilla. Tosin, maistui heille salaatitkin ja lautaset täyttyi ehkä ekaa kertaa koko risteilyhistoriassa värikkäästi heilläkin.

Meidän jäädessä nauttimaan jälkkäreistä, teinit kipaisivat tekemässä laivakierroksen ja sovitusti palasivat takaisin hakemaan meitä ja siirryttiin tutkimaan taxfree-valikoima.

Parfumeriassa oli tuoksut, kosmetiikka ja muodin valtakunta. Sovittiin, että kumpikin saa tuoksut mutta päätettiin tehdä ostokset vasta seuraavana päivänä. Valikoimaa oli kivasti, mutta olisi kiva jos olisi vain yksi myymälä jossa tehdä kaikki ostokset ihan jo ilmaiseen risteilyyn oikeuttavan lahjakortin takia. Eri myymälöissä tehtyjä ostoksia ei lasketa yhteen, vaan kannattaa sitten tuhlata taxfreessä enempi yhdellä kertaa jos sellaista etukorttia himoitsee.

Taxfreestä napattiin hyttiin kuitenkin vähän namia kummallekin ja matka jatkui hyttiin vaihtamaan vaatteita.

Me kuljettiin teinien kanssa pääosin yhdessä ja hyvä niin sillä hississä sattui pieni tilanne, kun humaltunut mies kävi toiseen teineistä kiinni. Mies ilmeisesti horjahti ja haki tukea teinistä, mutta tilanne näytti kaikkien silmiin pelottavalta ja oli hyvä että me aikuiset oltiin siinä mukana.
Halusin tuoda tämän esille, sillä nuoret kulkevat laivalla yleisesti varsin vapaasti ilman vanhempia ja mitä vain voi sattua. On hyvä ohjeistaa kuinka toimitaan jos jotakin käy tai ainakin myöhemmin ilta-aikaan kulkea perustellusti yhdessä.

Ilta meni hurjan nopeasti, käytiin Starlightissä ja minä pääsin toteuttamaan itseäni karaokessa.

Laivalta löytyi myös pelihuone, jossa käytiin pelaamassa ilmakiekkoa ja reaktiopeliä.
Muitakin pelejä oli ja oli kiva, ettei kaikki olleet maksullisia.

Nukkumaan mentiin jo 23 maissa ja hyvin nukuttikin kaikkia.
Monesti nukun laivalla huonosti ja koska olin edellisen viikon ollut flunssassa, vähän varauduin siihen ettei tukkoisen olon vuoksi nuku hyvin nytkään mutta päinvastoin.

Laivahan oli saapunut Tallinnaan jo edellisiltana, siksi ei ollut keinutusta ja yläkansilla taitaa muutenkin olla meno rauhallisempaa.

Herättiin aamulla kahdeksalta sateiseen ja harmaaseen aamuun ja suihkun jälkeen heräteltiin teinit ja lähdettiin aamiaiselle Grill Houseen.
Me ollaan usein laivalla otettu erikoisaamiainen, sillä se on vähän rauhallisemmassa ympäristössä  buffet aamiaiseen verrattuna ja mukana pientä luksusta kuten kuohuviini ja hyöryävä kahvipannu pöydässä.

Oli kyllä monenlaista herkkua, mistä valita ja vatsa tuli täyteen kuten laivalla ollessa aina.

Teinien kanssa Tallinnaan

Oltiin päätetty että aamupalan jälkeen lähdetään satama-alueella sijaitsevaan Nautica (entinen Norde centrum) ostoskeskukseen ja voi miten olikaan ihana huomata, että laiva oli ihan Nautican vieressä ja kävelyä kovassa tuulessa ja sateessa ei ollut kuin 200m.
Kauppakeskus uusittiin jokunen vuosi sitten ja siellä on todella laajasti kauppoja, ruokapaikkoja sekä iso Rimi, josta saa edullisesti vaikka mitä.

Teineille löytyi kivat paidat ja lenkkarit, Rimistä vähän tuliaisia kotia ja itse ostin vähän kosmetiikkaa. Meillä on yleensä tietyt jutut jotka on hyväksi havaittuja ja niitä aina ostetaan, kuten FA:n kosmetiikka, erilaiset leivonnaiset, juustot ja Haribon mansikkakarkit.

Pari tuntia vierähti kauppakeskuksessa kummasti, virallisesti aikaa maissa oloon on n 4h eli klo 8-12 mutta kaupat aukeavat vasta klo 9 joten ei ole aihetta mennä sinne aiemmin. Me oltiin takaisin laivalla jo 11 jälkeen ja siinä oli aikaa chillailla hytissä hetki ennen lounasta.

Laivalta löytyy kyllä kivasti eri ravintoloita, mutta koska buffet testattiin edellisenä päivänä eikä italiainen ruoka houkutellut teinejä, valittiin jälleen Grill House.
Ruokailu olikin aika rauhallista, sillä suurin osa muista matkustajista taisi olla vielä nukkumassa
tai sitten olivat vielä aamiaisen jäljiltä täynnä.
Itseasiassa ei meilläkään vielä nälkä kurinut, mutta kummasti ruoka kuitenkin maistui.
Kaikki muut valitsivat burger aterian paitsi minä.
Tunnetusti oon jälkkäreiden ystävä ja mulle parhaiten maistui alkupala ja jälkkäri-paketti, eli skippasin pääruoan kokonaan.

Alkuruoissa oli ruokaisia vaihtoehtoja kuten lohta ja erilaisia salaatteja, riittivät vallan mainiosti mulle ja jäi vielä hyvin tilaa niille jälkkäreillekin. Niistä puheenolleen, nyt erikoismaininta jälkkärivalikoimasta sillä se oli monipuolinen ja superherkullinen, nam.

Lounaan jälkeen laiva olikin jo matkalla kohti kotia ja suunnattiin suoraan tekemään ostoksia.
Teinit saivat tuoksunsa ja äitikin omansa. Päädyin myös ostamaan Clarinssin ihanat hoitavat huulikiillot, sillä edllinen on lopussa eikä sitä oikein mikään muu tuote korvaa.

Taxfreestä tuli tehtyä poikkeuksellisen vähän ostoksia, sillä ketoilun takia oli turha ostaa kotiin karkkia. Toki teinit ostivat ja tuliaisia piti tuoda koiravahdille sekä lapsenlapselle.

Ostosten jälkeen jäi vielä aikaa rentoon oleskeluun, istuskeltiin kuuntelemassa musiikkia ja katsomassa Why Nyt bändin esitystä yökerhossa. Tämä kiireetön aikataulu kotiinpaluussa oli ihana lisä, sillä saatiin höpötellä meidän teinien kanssa ja todeta että meillä on tosi huumorintajuiset ja fiksut nuoret, joiden kanssa on ihana reissata ja viettää aikaa.

Juuri siksi, on hyvä aina välillä pysähtyä elämään hetkessä ja nauttia perheenjäsenten seurasta.
Arjessa jokainen touhuaa omiaan, kohtaamisia on mutta ne ovat lyhyitä.

Risteily virkisti koko perhettä ja tullaan tekemään samanlainen reissu jossain kohtaa uudestaan.

Saako teidän mielestä teinit kulkea laivalla itsekseen?
Koska olet viimeksi käynyt risteilyllä? Entä onko Europa-laivana tuttu?

Maikku

1. Siljan lauvat ovat niin ihania. Riippuu vähän teinin iästä, että miten vapaadti on saanut kuljeksia laivalla. Mekin yleensä olemme olleet kaikki yhdessä.
    Ihana hiihtolomareissu teillä on ollut ❤️

1. Niin ovat. oon itsekin niistä aina tykännyt! Tämä 22h reissu oli kyllä oikein virkistävä :) Tekisi jo mieli lähteä uudestaan :D

2. Ihanan näköinen reissu :) kesällä mentiin Tanska-Saksa autolautalla ja Tallinna-Helsinki jollain laivalla, en muista millä. Pääsiäiseksi ollaan suunniteltu jotain reissua, saa nyt nähdä mihin sitä päädytään ;)

1. Näitten kuvien perusteella me syötiin kokoajan, eikä se paljon totuudesta poikkea;)
      Teidän reissu kuulostaa kivalle, en ole koskaan Saksassa käynyt mutta olisi kiva.

3. Apua mitä herkkuja. <3 Silja Europan Deluxe hytit on kyllä huikeat. Hyvä tuo ohjeistus nuorille, sillä laivoilla liikkuu paljon humalaisia ihmisiä.

Ihanaa iltaa. <3

1. Sanos muuta, tuli kyllä syötyä niin ettei mitään järkeä:) Deluxet on kyllä tosi mageet, niinku sanottu niin eipä enää vaatimattomampiin tee mieli;)
      Se on totta, etenkin ilta-aikaan on porukka kovasti viihteellä!
      Ihanaa viikkistä Tiia ♥

4. Ihanan reissun olette tehneet. Ja vau miten upeat hytit. Ja nuo herkut, nam.
    Meidän viimeiseen laivareissuun on jo jokunen vuosi. Pitäisi kyllä lähteä taas laivalle.

1. Oli aivan ihana reissu herkkuineen ja hytit kyllä ihan huiput!
      Tämä 22h reissu oli tosi kiva :)

5. Voi ei mitä kaikkia ihania herkkuja ❤️ En ole ollut laivalla vuosiin, en oikein tunnu saavan siitä mitään itse irti. Mutta Johan noiden herkkujen takia voisi harkita lähtevänsä 🤣

1. Niimpä, vielä itsekin kuolaan herkkuja kun kuvia katson :) Etenkin se jälkkäripöytä, voi apua! Ihan kuules noiden herkkujen takia kannattaa harkita risteilyä ja Siljan laivoilla on upeita show-elämyksiä, kivoja kauppoja ja se merellinen fiilis ♥

6. Aivan ihanan kuuloinen reissu teillä. Itse tykkään kanssa kovasti noista Delux hyteistä, ne kun on tosi tilavat ja me myös varaillaan aina jälkikasvun kanssa hytit niin, että he ovat omassaan ja me omassaan, koska eivät he enää halua meidän kanssa olla ;)

Olipas ikävä tilanne siellä hississä, mutta onneksi mitään ei kuitenkaan sattunut, mutta tosiaan nuorille hyvä mainita, että tällaista voi sattua.

Tuo Nautica on just hyvä kauppakeskus ja Rimissä käydään aina ostoksilla, kun palataan takaisin laivaan. Siinä vieressä on muuten niin hyviä kauppoja, ettei tartte sen kauemmaksi edes lähteä, jos ei välttämättä halua.

Ihanaa viikkoa Maikku <3

1. Mä luulen että meillä on myös sama edessä :) Teinit nauttivat kyllä hyteistä yhtä paljon kuin me!
      Nautica on jees, tosin on siinä vanhan kaupungin laidalla paljon muitakin kivoja kauppoja mutta tällä aikataululla olis ehkä tullut kiire. Tämä sopi meille hyvin :)

Ihanaa viikonloppua ♥

7. Kuulostaa niin mukavalta reissulta perheen kesken. Laatuaikaa rakkaimpien kanssa. Meidän lapset eivät saa vielä reissuissa kulkea keskenään, mutta pian tulee sekin päivä, kun duo kulkee kahden kesken. Pitää vaan opastaa miten toimia ja keskustella sekä luottaa lasten ja nuorten arviointikykyyn. :) Mukavaa loppuiltaa!

1. Nimenomaan ♥ Mekin annettiin kulkea vain alkuillasta hetken ja sitten lauantaina mutta tuo ilta-aika on sen verran viihteellistä, että on parempi pysytellä yhdessä.

Mukavaa viikonloppua ♥

8. Ihanan kuuloista perheaikaa ja nuo Delux hytit vaikuttavat kivan kokoisilta. Meidän teini ei oikein innostu laivamatkailusta. Viimeksi kun olimme laivalla, niin hän ei halunnut lähteä edes mukaan. Meillä 11v ja 12v ovat suhteellisen innokkaita laivamatkalijoita. Mennyttä on se aika jolloin risteily oli yksi elämän parhaita asioita :D Muistan minkälainen huuma oli Hevisaurus risteilyllä :D

1. Hytit olivat kyllä tosi kivat, vähän kuin olisi hotellissa ollut :)
      Teinit ovat ehkä vähän väliinputoajia risteilyillä ja musta oli kiva päästä kertomaan meidän reissusta, josko muutkin teinitkin tämän myötä olisi innokkaampia risteilijöitä.
      Meidän pojat lähtisi vaikka heti uudestaan :D