perjantai 17. marraskuuta 2023

Onko blogit kohta historiaa?

Tänä aikana, kun olen itse kirjoittanut tätä blogia, on bloggaajat ympärilläni vaihtuneet paljonkin. Enää on vain kourallinen tai kaksi niitä, jotka ovat kulkeneet jollain tapaa rinnalla koko matkani ajan tai jopa pidempään. 

Ymmärrän, miksi niin moni on lopettanut. Vuosien aikana ihmisten elämäntilanteet muuttuvat ja blogille ei enää välttämättä jää aikaa. Tai sitten kiinnostus hiipuu. Tai sitten joku kokee että on liian raskasta olla kaikkialla mukana, päivittää blogia ja muita somekanavia. Itse en jotenkin miellä blogia somekanavaksi vaikka se sellaiseksi luokitellaankin.

Itsekin olen miettinyt blogaamista monta kertaa, sillä tämä vie aikaa mutta toistaiseksi on riittänyt se, että olen harventanut postaustahtia. Kun katsoin julkaisumääriä, niin en enää koskaan pääse alkuvuosien 200 postaukseen per vuosi, mutten sitä kaipaakaan. Nykyään nopeat somekanavat kuten TikTok ovat etenkin nuorten keskuudessa todella suosittuja mutta itse koen että niin kivoja vinkkejä ja tuotesuosituksia kuin sieltä saakin, julkaisut ovat t o d e l l a nopeatempoisia ja lyhytkestoisia.  TikTokissa tulee runsaudenpula ja tunne, että mä tarviin noi kaikki joita suositellaan. Oon aika monta ostosta tehnyt TikTokin ja Instan suositusten kautta, mutta jotenkin tuntuu että kaikkea on jo ihan liikaa ja siksi oon riisunut ostohousut. Instagramissa on vähän sama, joskaan en koe sitä ihan yhtä nopeaksi alustaksi kuin TikTokin ja Instassa viihtyy nykyään jo aikalailla vanhempaakin väkeä.  

Mutta vähän tuntuu siltä että blogit alkavat olla historiaa?? Vai alkaako? Toisaalta koen, että blogien äärelle viipyilevät he, jotka eivät jaksa näitä nopeita somealustoja vaan kaipaavat vähän syvempää tietoa vaikkapa tuotteista ja käyttökokemuksista. Ja he, jotka eivät ole somessa. Heitä ei tule unohtaa, sillä on ihmisiä jotka eivät ole koskaan liittyneet mihinkään somealustaan ja heitä jotka ovat, mutta ovat niistä poistuneet.



Itse olen aika aktiivinen vähän kaikkialla, jo ihan työnikin puolesta jotta pysyn kartalla siitä mitä someilmiöitä on olemassa ja mitä eri alustoilla tapahtuu. Mutten stressaa siitä, vaan olen koittanut jakaa aikaani rennosti eri kanaviin joissa olen mukana.

Facebookissa blogilla on oma sivu, jonne jaan instan kautta sisältöä. Muutoin en ole fb:ssä erityisen aktiivinen, oma henkilökohtainen profiili toki on myös mutta siellä jaan mitään aika harvakseltaan. Paitsi silloin kun insta päätti jakaa blogisivun sijaan kaikki julkaisut mun henkilökohtaiselle tilille😁

TikTokissa mulla on tili, jonne olen päättänyt jakaa vain kokkailuun, leipomuksiin ja ylipäätään niiden ympärille liittyvää sisältöä. Aiemmin julkaisin myös kauneussisältöä, mutta koska en halua joka kanavan olevan sillisalaattia niin on parempi joissain vähän rajata.

Instagramissa taas keskityn sekä kauneus, että lifestyle-sisältöön mutta tämä blogi on kyllä kauneuspainotteisin ja sellaiseksi se jää.

Monestihan julkaisen saman postauksen lyhyesti instassa ja laajemmin täällä, sillälailla lukija saa tuotteesta halutessaan lyhyen, nopean ja pintapuolisen kuvan tai blogiin siirtymällä laajemman.

Millaisia ajatuksia eri somealustat sussa herättää? Entä vieläkö blogit jaksaa kiinnostaa?

-Maikku





22 kommenttia:

  1. Toivottavasti blogit eivät jää historiaan! Jos on ajasta pulaa, nimenomaan blogitekstistä on helppo etsiä se kiinnostavin kohta esim. tuote-esittelyissä, jolloin sitä lyhyttäkään videota ei tarvitse katsoa. Usein tekstit tulee toki luettua kokonaan. Pidä ihmeessä blogisi aktiivisena, meitä lukijoita riittää :) -Sari-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon ihan samaa mieltä, se voi ennemmin olla niin että blogit tulevat vielä uudestaan voimakkaammin! Kiva kuulla että tykkäät myös lukea blogiani/blogeja, täällä jatketaan :)

      Poista
  2. Minä tykkään lukea blogeja ja toivon kovasti etteivät ne jää historiaan :) Tämän päivän nopeatempoisessa elämässä on ihana syventyä ja rauhoittua blogitekstin äärelle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eivät ne varmaan jää, mutta kieltämättä hieman hiipumaan päin on suunta jonkin aikaa mutta toivottavasti ohimenevää.

      Poista
  3. Koen että mun blogi on mun oma nettisivu! Ja sitä kautta pääsen just tuomaan omia juttuja esiin :) Kirjoittelen kun/jos ehdin, nyt on ollut aika kiirus. Tuskin tulee kokonaan lopetettua, mutta pysyykö sitten seuraajia jos ei sitä ehdi myöskään päivittämään aktiivisesti. Aika näyttää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se on, oon ihan samaa mieltä! Parasta bloggaamisessa on juuri se, että voi kirjoitella omaan tahtiin ja fiiliksen mukaan, ei pakosta. Mullakin nykyään postaustahti on hiljentynyt melkoisesti parhaista ajoista, mutta en stressaa :) Kyllä mä uskon että ainakin uskollinen lukijat pysyvät mukana, kyllä mäkin luen aina ekana mun suosikkiblogit, päivittyy ne sitten kuinka usein/harvoin tahansa, sinunkin blogi on suosikkilistalla <3

      Poista
  4. Olen aina eniten tykännyt jakaa juttuja blogin kautta, vaikka Instat ja Facet on löytynyt vähintään yhtä kauan. Tiktokkia en tee itse, mutta joskus uppoan kahlaamaan sitä ja kyllä, on vähän liiankin nopeatempoista sisältöä ja aivan liian usein vain mainokseksi tarkoitettu eli annetaan todella siloteltu kuva tuotteesta ja sen toimivuudesta. Blogeissa saa useammin rehellisen mielipiteen vaikka olisi yhteistyö.
    Toivon myös että blogit pysyvät pinnalla tai ainakin että blogialustat säilyvät. On mukava lueskella vanhoja blogipostauksia läpi ja verrata uusia trendejä tähän päivään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet ihan asian ytimessä, mäkin tykkään blogeista juuri siksi myös että vaikkapa tuote-esittelyistä saa monipuolisemman kuvan tuotteista/palveluista! Blogeissa on kiva viipyillä ja palailla :)

      Poista
  5. Hmmm. Tuota minäkin olen miettinyt - mutta toisaalta, luetaanhan niitä nettilehtiäkin, joten miksi ei siis blogeja? Lukutaito ei vielä ole kokonaan kadonnut, joskin näyttää siltä, että ajan myötä se tätä menoa tulee katoamaan :)

    Liikkuva kuva herättää kuulemma enemmän huomiota, mutta henkilökohtaisesti sanon kyllä, että esim. nettilehdissä skippaan videot ja mieluummin luen tekstin. Enkä tee tätä usein videoissa liitteen olevien mainosten tähden. Enkä usko olevani ainoa, joka on tätä mieltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan, näinhän se on ja tavallaan blogeja voi verrata bloggaajan tuottamaan "nettilehteen" joka ilmestyy postaajan omassa aikataulussa :D Tuo on muuten totta, mäkin skippaan usein nettilehtien videot ellei aihe ole erityisen mielenkiintoinen. Empä ole ennen tullut ajatelleeksi, hyvä pointti!

      Poista
  6. Todella toivon, että blogit eivät ole historiaa eivätkä sitä ihan äkkiä tule olemaankaan! Jos aikaa olisi, jatkaisin ehdottomasti itsekin nimenomaan blogin parissa, kun IG esim. ei ole ollenkaan mun alustani kauneusjuttujen jakamisessa. Tai no sanotaan näin, että se oli sitä vielä ennen reelsejä yms. mutta kun ne alkoi vallata niin paljon näkyvyyttä ja tulla suosituiksi, loppui mulla sekä taidot että kiinnostus. Vähän sama kuinka en koskaan kokenut esim. Youtube-videoiden tekoa sellaiseksi, mitä itse haluaisin tehdä. Tykkään enemmän lukea ja kirjoittaa tekstejä kuin selata kuvia ja/tai videoita, vaikka on sillekin oma aikansa ja paikkansa :) Mä just oman blogin kommenttiboksissa kirjoitin, että tosi harvan henkilön jutut mua tällä hetkellä IG:n puolella edes kunnolla kiinnostaa, mutta sun juttuja seuraan kyllä ahkerasti! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arvasit varmaan, mistä aihe tähän postaukseen lähti <3 Mulla tuli ikävä sun postauksia jo samantien, kun luin sun lopettamispäätöksestä ja jäin pohtimaan yleisellä tasolla aihetta. Mä ymmärrän sua ihan täysin, IG ja TikTok on niin erilaisia alustaja blogiin verrattuna, ettei niitä oikein voi edes verrata. Sulla ollut aina oma uniikki tyyli, superkauniita kuvia ja mielenkiintoisia pohdiskelevia postauksia, esim instassa kaikki täytyy tiivistää koska merkkejä on rajoitetusti joten siellä ei ole mahdollisuus juurikaan pohdiskeluun. Mutta ihana että pysytään kuitenkin kuulolla ♥

      Poista
  7. Toivottavasti blogit eivät ole historiaa :) oman blogin pitävät pystyssä aktiivisesti kommentoivat lukijat, tuskinpa yksinpuhelua jaksaisin harrastaa. Mulle blogi on aina ollut kiva harrastus jolle on ollut joskus enemmän aikaa, joskus vähemmän. Tuskinpa ihan heti olen sitä lopettamassa :) se on henkireikä ja mukava tapa kuluttaa aikaa. Joskus luen omia vanhoja postauksia enkä edes muista että sellaisia olen kirjoitellut :D luen myös aktiivisesti muiden vanhoja postauksia läpi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on totta, lukijat ovat niitä joiden takia bloggaaminen jaksaa innostaa ♥ Sä oletkin ihan pioneeri ja supersuosittu, tykkään myös kovasti sun tyylistä blogata ♥

      Poista
    2. Kiitos ihana <3 minusta taas tuntuu että sinä olet supersuosittu ja etenkin Instan puolella jota en taas itse oikein päivitä...

      Poista
  8. Kirjoitin tästä aiheesta vuonna 2022 blogini puolella, linkki: https://www.moonshapedlittlebox.fi/2022/08/slow-some-uutena-trendina.html ja ihan klikattavana Slow Some - uusi trendi vai pienemmän porukan juttu?. Blogien historiaan painumisesta on puhuttu jo vuosikausia ja edelleen ainakin itselläni kävijämäärät kasvavat jatkuvasti, eli blogien lukijoita on. Blogi on myös SEO:n kannalta ylivoimainen sosiaalisen median alustoista, vaikka myös TikTokia moni käyttää hakukoneena varsinkin Yhdysvalloissa ja todennäköisesti kasvavissa määrin myös Suomessa. 😊

    Blogeista itse saan irti paljon enemmän kuin Instagram- julkaisuista tai TikTokeista. Joo, molemmista löytyy omat hyvät puolensa, mutta julkaisujen näkyvyyden aika on aika rajallinen, ellei osaa hyödyntää SEO:a, hashtageja, paikkamerkintöjä ja aihetta hyvin. Toisekseen ainakin itse olen kyllästynyt tiukasti leikattujen lyhytvideoiden virtaan, vaikka teen niitä työkseni tällä hetkellä. 😁 Mut omalla ajalla päädyn aina blogien pariin, Instasta selaan tuttujen julkaisut ja TikTokia katson silloin, jos en jaksa muutenkaan keskittyä mihinkään aiheeseen kunnolla. Blogi vie toki enemmän aikaa, mutta mahdollistaa monipuolisten julkaisujen tekemisen ja tekstiäkin mahtuu niin paljon, että voi käsitellä aiheita perusteellisesti pintaraapaisun sijaan. 😍👌🏻

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa, mä käyn ehdottomasti lukemassa tuon! Mulla on kävijämäärä noussut myös vuosien saatossa ja uskon että me aikuiset käytetään Googlea pääsääntöisesti hakukanavana nyt ja vielä pitkään. Nuoret varmaan käyttävät TikTokia hakukoneena, mutta en usko että mun ikäluokka lähtis siihen.

      Ja kyllä, juuri tämä että blogeista saa enemmän irti - se kuka lukee blogeja, lukee todennäköisesti postauksen ainakin silmäillen loppuun asti jos sinne eksyy, mutta videot ja kuvavirta sen sijaan ei pysähdytä, ellei kuva/video resonoi jollaintapaa.

      Poista
  9. Mä voisin lopettaa kaikki muut kanavat mutten blogia. Koska teen tätä osin toisena työnäni, pidän instaa väkisin pystyssä, koska sitä monet lisäksi vähintään haluaa. TikTokiin en ole liittynyt, enkä liity. Olen positiivisesti yllättänyt miten siitä on vihdoin alettu puhua myös kriittisesti. Mitä hallaa se tekee just koukuttavuuden takia nuorille. Ihmisiä ei tunnu myöskään kiinnostavan sen Kiina-kytkökset, raha puhuu, kuten kaikessa. Oma moraalini ei vain kestä sitä alustaa ja siksi pysyn sieltä poissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin mä muistan, että oot joskus maininnutkin että sulla insta juurikin tuon takia:) Totta tuo, että yritykset edellyttää Instaa/TikTokia yhteistöihin, mutta blogeilla on onneksi oma arvonsa. Mulla saattaa asiakas jopa varmistaa, teenhän myös blogijulkaisun koska se näkyvyys on ikuista ja löytyy hyvin hakukoneen kautta.

      TikTok on mustakin vähän ristiriitainen paikka, mutta tällä hetkellä se on trendaava, siellä julkaisut saattavat saada hurjia näyttömääriä ja siksi yritykset satsaavat sinne. Siellä on meikki/kauneusvaikuttajia ihan älyttömästi ja siksi päätin itsekin jättäytyä kauneussisällön osalta sieltä kokonaan. En vain pysy enää kaikessa mukana, enkä ehdi ja haluan ennemmin panostaa tänne blogin puolelle.
      Sullakin on ihana oma tyyli tehdä sisältöä ja tykkään kovasti blogistasi ♥

      Poista
  10. Toivottavasti blogit eivät ole historiaa ja toivottavasti niiden lukeminen tulee jopa uuteen nousuun ja löytää kokonaan uusia lukijoita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivon samaa ja onhan se ihan mahdollista, monet hiipuneet trendit nousevat ajoittain uudestaan :)

      Poista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä - kiitos kun kommentoit ♥