perjantai 4. kesäkuuta 2021

Alumiinittomien dödöjen testaus jatkuu

Millä perusteella sä valitset dödösi?

Viime talvena innostuin tutkimaan kosmetiikan ainesosia entistä kriittisemmin ja päätin luopua deodoranteista, jotka sisältävät alumiinia. Ja niitähän muuten on. Vaikeampaa on löytää alumiinittomia.

Löysin sovelluksen, jonka avulla voi lukea kosmetiikan INCI listaa ja siis shoppailessa voi varmistaa tuotteet turvalliset ainesosat ennen ostopäätöstä. En kuitenkaan sano, etteikö alumiinia sisältävät dödöt voisi olla turvallisia, mutta mä itse kyseenalaistan sen ainesosan ja koen myös täysin turhana koska on vaihtoehtoja.

Siksipä olen nyt kokeillut erilaisia dödöjä ja koska olen näiden esivaihtareihin vuoksi aika-ajoin hikoillut melkoisesti, haluan löytää täydellisen turvallisen deon. Toinen juttu on hikirauhaset, jotka jostain syystä taannoin ärsyyntyivät ja tukkeentuivat, jonka jälkeen olen ollut vielä tarkempi millä ja miten sheivaan ja mitä deodoranttia voin käyttää.

Testi vuorossa on nyt Nivean Magnesium Dry-deo sekä Laveran Sensitive 24h

LAVERA sensitive 24h

Herkälle iholle suunniteltu alumiiniton roll-on, mistä tykkään ja deodoranttia liukenee joka pöyräytyksellä kiitettävästi. Tuoksu on hyvin mieto ja se sopii mulle. Deo sopii käytettävästi vaikka vasta ajalelluille kainaloille, mikä on musta aika oleellista.

Sisältää luomuriisimaitoa, salvia uutetta ja aloe veraa.

Tämä on ollut onnistunut ostos ja nyt on jo toinen  roll-on menossa. Tämä jättää kainalot ehkä hetkeksi liian kosteiksi mutta pitää hyvin hien hajut poissa, eikä ärsytä mun muutenkin herkkää kainalonseutua ja voin luottaa tähän. Se on dödön olennaisin ominaisuus.


NIVEA  Magnesium Dry-deo 

Myöskin roll-on deo jossa aktiiviaineena magnesiumia, joka antaa luonnollisen suoja hikoilua vastaan ilman alumiinia. Tuoksu on ihana ja tätä tulee roll onista huomattavasti vähemmän pyöräyttäessä kuin yllä olevaa Laveran deoa. 
Deo lupaa pitää ihon terveenä ja suojaa kainaloita hikoilua ja hajuja vastaan.

Olen käyttänyt tätä vain mökillä ollessa, mutta siellä jos jossakin hikoilen kun teen pihahommia, leikkaan nurmikkoa yms ja hyvin on pitänyt hien hajut poissa.
Kainalot eivät ole ärtyneet tästä ja olen ollut tähän oikein tyytyväinen.

Lasipakkaus on 25% kierrätyslasia ja koko pakkaus on kierrätettävä.
 


Sellainen testaus tällä kertaa,  mutta tämäkin oli kiva jakaa teille koska kumpikin tuote oli
oikein toimiva. Mulla tosiaan ärtyi jokin aika sitten kainalot, ilmeisesti sheivauksesta
johtuen ja nyt oon käyttänyt vain näitä kahta dödöä ettei ne ärsyynny enää uudelleen.

Mä veikkaan, että moni käyttää jotain tiettyä dödöä koska on käyttänyt sitä samaa aina ja todennut sen luotettavaksi. Dödö on ehkä sellainen tuote, jota vaihdellaan vähemmän vai oletko toista mieltä?

Maikku

 

6 kommenttia:

  1. Minä käytin pitkään sitä normi Niveaa, mutta sitten sen teho alkoi tippua. Seuraavaksi vuorossa oli Herbina, mutta lopulta sekin alkoi päästää hien hajun läpi. Siirryin sitten Rexonaan ja siitä käytän eri versioita. Olenkin kuullut, että pitäisi välillä vaihtaa deodorantteja, että muuten kainalot käyvät niitä hylkimään. Minulla deodoranteissa ei saa olla alkoholia, koska muuten kainaloiden iho aukeaa.
    Aurinkoista viikonloppua sinulle Maikku <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se voi olla ihan hyvä välillä vaihdella tuotteita niin niiden vaikutuksen tuntee paremmin.
      Täällä ei aurinkoa paista, mutta onneksi vkl voi olla näköjään hyvä ilmankin :D
      Ihanaa sunnuntaita ♥

      Poista
  2. Nää kuulostaa molemmat testaamisen arvoisilta! Itse en välttele alumiinia deodoranteissa/antiperspiranteissa eikä mun kainalot onneksi muutenkaan ole sillä tavalla herkät, että joutusin kovin miettimään, millaista dödöä niihin voi laittaa. Ostan itse yleensä Herbinaa, Rexonaa tai Dovea eli ihan markettikamaa, mitä ruokaostosten yhteydessä vaan saa hankittua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmmärrän, eikä mullakaan nuorempana ollut..näitä iän mukanaan tuomia vaivoja ;)

      Poista
  3. Itse oon lopettanut alumiinin käytön kun sen yhteys rintasyöpään ym on saatu todistettua mutta luonnollisesti valmistajat eivät halua käyttää rahaa lääketieteelliseen tutkintaan joka heikentäisi tuotteen markkina arvoa. Tästä oli aikanaan ylellä aika paljonkin erilaisia dokkareita jotka tuli katsottua :)

    Nyt kyllä taitaa olla vain kauneusbokseissa sellaisia joissa on alumiinia. Olen kyllä todella huono käyttämän dödöä yleensäkään, eli ei onneksi ole mulla huutavan vaarallista jos välillä sitä muistaa käyttää. Ehkä pahin virhe on laittaa dödö heti kun kainalon on esimerkiksi sheivannut jolloin ainetta voi päästä soluihin joihin voi tulla epäaktiivisia syöpäsoluja jotka myöhemmin voivat aktivoitua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, tää on ilmeisesti mielipiteitä jakava aihe sillä osa on sitä mieltä ettei yhteyttä ole. Mä olen sun kanssa samoilla linjoilla ja siksi mä heräsin tähän alumiinittomuuteen. Tuo on hyvä pointti, ettei dödö laita heti sheivatuille kainaloille, en oo tullut ajatelleeksikaan.

      Poista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä - kiitos kun kommentoit ♥