lauantai 25. tammikuuta 2020

Testissä-somettomat sunnuntait


Oon huomannut, että aika moni pitää nykyisin tarkoituksella somettomia päiviä, viikonloppuja
tai jopa määrittämättömiä aikoja poistamalla apps:t kännykästä ja se on saanut mut miettimään
omaa somessaviettämääni aikaa.

Mun työnkuvaan on jo jonkin aikaa kuulunut myös some ja sen vuoksi sometan joka päivä, oikeastaan siitä kun herään, aina siihen asti kun menen nukkumaan.
En tietenkään koko aikaa yhtäjaksoisesti, paitsi silloin kun teen töitä. Mutta monta tunti joka arki päivä.

Jopa työn ja vapaa-ajan rajasta on tullut vähän  häilyvää mikä ei tietenkään ole aina hyväksi.
Paitsi että somessa oleminen on minusta kivaa, oli se sitten työtä tai vapaa-aikaa, se on tietenkin aina jostain muusta pois.

Mulla on kesästä asti ollut kännykässä päällä ilmoitin, joka ilmoittaa kuinka kauan olen vaikkapa instassa ollut päivän aikana ja jos se ylittyy, saan siitä tiedon. Nyt en sitä  käyttänyt, koska en voi siinä erotella työ ja vapaa-aikaa  ja on entistä vaikeampi arvioida kauanko aikaani somessa päivittäin vietän.

Siksipä päätin että kokeilen pitää sunnuntait täysin somettomina ainakin sen aikaa kun se tuntuu hyvältä, ihan vähimmillään iltaan asti. Iltaoption päätin säästää koska se on kuvien jakamisen ja stories-matskun kannalta parasta aikaa ja vaikuttaisi pitkässä juoksussa näkyvyyteeni siellä negatiivisesti. Suurin osa ihmisistä kun viettää aika instassa juuri iltaisin ja viikonloppuisin.



Mitä some mulle sitten on?

Pääasiassa Face ja Instagram, joita käytän päivittäin sillä Twitterissä en viihdy enkä kuuntele podcasteja ja youtubeakin katselen harvakseltaan. Podcastit ja tube mua kyllä kiinnostaa, mutta
koska nykyiselläänkin some vie mun päivästä leijonanosan, en halua kiinnostua just nyt yhtään mistään joka söisi mun aikaa vielä enemmän.

Whats up:a en tähän laske enkä blogejakaan, sillä somettomana sunnuntaina on hyvää aikaa valmistella vaikka blogitekstejä, joihin aina muutoin ei ole niin aikaa. Samoin tykkään lueskella muiden blogeja etenkin silloin kun on kiireetöntä aikaa ja sunnuntait on siihen usein suotuisia.

Normaalipäivänä selaan nopeasti Instagramin ja Facebookin samalla kun juon aamukahvin.
Lähinnä siis katson olenko saanut viestejä tai kommentteja, sekä vastaan niihin.
Arkipäivänä insta on mun työkalu, mutta kun siirryn vapaalle  niin tavaksi on tullut kurkata sinne siltikin usein jos ei ole mitään muuta tekemistä.
Iltapäivisin ja alkuiltaisin on yleensä muutakin elämää, mutta ennen nukkumaan menoa selailen instaa oikeastaan joka ilta.

Siksi poistin Instagramin jo ekana lauantai-iltana puhelimesta, jotten vahingossakaan avaa sitä aamulla.



Mitä somettomat sunnuntait sitten ovat pitäneet sisällään?

Olen tehnyt sellaisia kotiaskareita, joita yleensä siirrän viimeiseen asti. Ollaan tehty koirien kanssa pitkiä lenkkejä. Olen siivonnut sellaisia laatikoita, jotka ovat ikuisuusprojekteja. Ollaan kierrelty kirppiksiä ja tavannut ystäviä. Olen kuvannut paljon ja ehtinyt myös käydä läpi kuvakansiot koneella, järkkäillä niitäkin. Olen kirjoittanut blogitekstejä. Olen myös miettinyt mitä tekisin? Ihan vain siksi että on aikaa ja tilaa tälläisille ajatuksille kun ei ole sitä somemaailmaa, joka imaisee mukanaan.



Olenko kärsinyt vieroitusoireista?

Olen ja en, sunnuntaiaamut on olleet vaikeampia koska olen tottunut avaamaan instan ja facen aamusella ja käynyt lukemassa kommentit ja vastaamassa viesteihin. Nyt olen ollut niiden osalta
kuin tavoittamattomissa.

Kun avasin ekana sunnuntaina läppärin, mulla olikin jäänyt vahingossa Instagram-sivu selaimeen auki mutta suljin sen katsomatta sen tarkemmin. Kiusaus oli suuri vilkaista, mutta sovituista asioista
(vaikkakin vain itselle) täytyy pitää kiinni enkä jäänyt sitä selailemaan.

Ilta on toinen, jolloin on kiva selailla somea ja silloin alkaa jo oikeasti kiinnostamaankin, mitä siellä on päivän aikana tapahtunut. Etenkin sunnuntai-iltaisin tavoittaa hyvin myös seuraajia ja silloin käydään usein mielenkiintoisia keskusteluja joissa haluan olla mukana.


Miten jatkossa?

Siksipä nyt muutaman somettoman sunnuntaipäivän päätteeksi olen päätynyt someen ja todennut että se on ihan ok. Riittää, että osaan irtautua somesta tarvittaessa, eikä puhelin kasva käteen kiinni vaan voin ja osaan tehdä vielä muutakin kuin olla somessa.

Päätös on tuntunut varsin hyvältä ja toimivaltakin. Somettomina päivinä saan aikaan enemmän ja on ihan hyvä välillä miettiä mitä kaikkia rästihommia onkaan kertynyt ja keskittyä vaikka niihin.
Tai perheeseen, lemmikkeihin, ystäviin, kuka mihinkin.

Vietetäänkö siellä somettomia päiviä? Onko kukaan muu tarkastellut omaa somen käyttöä?

Maikku


16 kommenttia:

  1. Tuo on kyllä ajattelemisen arvoinen asia. Itse en ole facebookissa, vain instassa ja blogissa. Toisten blogien lukeminen, olis kuin lukis sisustuslehtiä. Instaa selailen päivittäin useita kertoja, minusta se on niin hauskaa ja mielenkiintoista. Olen kuitenkin pyrkinyt olemaan somessa esim. silloin, kun on vieraita tai vaikka lapset käymässä. Yritän olla enemmän läsnä,

    Mukavaa lauantaita Maikulle ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tänä päivänä kyllä, sillä some lohkaisee huomaamattaan aika siivun ajasta. Oon samaa mieltä, blogit ovat verrattavissa lehtiin ja tykkään itsekin niistä.
      Ihan sama mulla, vältän somea silloin kun vieraita tai tapaan ystäviä.

      Ihanaa sunnuntaita Sari ♥

      Poista
  2. Siis piti kirjoittaa, että olen pyrkiny vähentämään somessa oloa silloin, kun on vieraita tai lapset käymässä :)

    VastaaPoista
  3. En yleensä vietä somettomia tai netittömiä päiviä ikinä :D Tosin mulla ei juurikaan kulu aikaa Faceen ja Instaan käyttämääni aikaa yritän vähän vahtia. Mulle on käynyt välillä niin, että en ole käynyt Instassa muutamaan päivään, kun en ole vaan ehtinyt. Blogi on minulle rakas harrastus, eikä toistaiseksi ole ollut tarvetta siihen käytettyä aikaa vahtia, kun koko ajan tuntuu, että sille ei ole aikaa tarpeeksi.

    Netflixiin käyttämääni aikaa joudun sen sijaan vahtimaan. Olen tosi herkka sille, että bongattuani kiva sarjan katselen sitä jaksokaupalla.

    Sinänsä pieni nettipaasto silloin tällöin tekisi varmaan ihan hyvää. Lähes poikkeuksetta luen sähköpostejani viikonloppuisin ja lomalla. Usein en tee asioille mitään, mutta haluan tietää, ettei ole mikään ikävä yllätys putoamassa niskaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en blogia laske omaan somessa kuluttamaan aikaani, kun se on niin tärkeä osa elämää - rakas harrastus ♥ Mutta Instaan ja välillä Faceenkin saa kummasti ajan kulumaan.

      Netflix ja muut suoratoistopalvelut ovat kyllä koukuttavia, jos löytyy hyvä sarja. Tiedän! Tosin meillä niitä katsellaan vain illalla, joskus jakso, joskus kaksi.

      Nettipaasto kuulostaa sanana juuri hyvältä, sellaisia lyhyitä paastoja aion pitää jatkossakin. Tuo sähköpostien lukeminen on ihan hyvä tapa, voit vähän ennakoida.

      Mukavaa sunnuntaita ♥

      Poista
  4. Mä olen rajannut arkisin someajaksi illan ja pidän vapaata somesta aina silloin tällöin, ainakin Karkkila viikonloppuina.
    Ihanaa viikonloppua sinulle Maikku <3

    VastaaPoista
  5. En vietä somettomia päiviä. Viime vkolla olin koulutuksessa ja kännykkä jäi kotiin. Olipa hiukan outoa ja huvitti moinen kännykkäriippuvuus, mitä koin päivän aikana. Minulla on pankkikortti kännykkäkotelossa, mutta onneksi kassista löytyi rahaa ja sain maksettua ruokani eikä tarvinnut toisilta lainata.
    Netflixistä kun löytyy hyvä sarja, niin viikonloppuna tulee niitä katsottua monta jaksoa pötköön. Neulon samalla, joten villasukkia valmistuu vauhdilla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on kyllä outoa jos "joutuu" olemaan ilman kännykkää, mutta hyvin selvisit!
      Mulla on ihan sama, kortti on kännykkäkotelossa ja jos koko helahoito jäisi kotia, olisin pulassa!
      Itseeasiassa viime viikolla kävi niin että kännykästä loppui yllättäen akku kun olin liikenteessä ja piti treffata mies, hieman hermoilin että mitä jos ei kohdatakaan siellä missä piti kun ei voinut soittaa ja kertoa missä olen.Mutta löysimme toisemme:)

      Netflix on kyllä varsin koukuttava, mutta sullahan se kätevästi toimii sukkien tuottajana ♥

      Poista
  6. Itsellä some on töiden vuoksi joka päivä käytössä ja siihen vielä blogi ja oma elämä niin on ollut ihan pakko pitää somevapaita päiviä. Ja varsinkin, kun työkuviot liittyvät myös someen niin se työn ja vapaa-ajan raja on todella häilyvä omalla kohdalla.

    VastaaPoista
  7. Mäkin sometan joka päivä, mutta mulla on jo pitemmän aikaa pyörinyt samat ajatukset kuin sulla. En tykkää siitä, miten paljon aikaa kuluu somettamiseen ja se on kuitenkin oikeasta elämästä pois. Somepaasto tekisi kyllä hyvää ja toi yksi päivä viikossa on hyvä idea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on niin totta, oikea elämä kun ei ole some-elämää vaikka se jonkinmoinen osa onkin.
      Yhden päivän paasto ei tunnu missään, se on helppo toteuttaa :)

      Poista
  8. En vietä vartavasten, mutta niitä tulee kyllä joka viikko välillä useampiakin ihan itsestään. Yleensä mun kodin ulkopuolisen työn työpäivät on sellaisia, etten ehdi muiden blogeja lukea, ja instaakin selaan jos muistan vain hetken illalla. Pidän töissä pukukaapissa kännykän ja kun tauot on lyhyitä, en halua käyttää niitä kännykän selailuun vaan luen aamun lehtiä sillä aikaa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla oli ihan sama kun olin kodin ulkopuolella töissä, tykkäsin enemmän lukea lehtiä lounastunnilla kuin selata kännykkää.
      Mukavaa sunnuntaita Jonna ♥

      Poista
  9. Sitä on liikkeellä :) Kummasti aika vierähtää kun on mielenkiintoista luettavaa!
    Mukavaa sunnuntaita Suvi ♥

    VastaaPoista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä - kiitos kun kommentoit ♥