perjantai 26. elokuuta 2022

Gluteeniton vaniljainen mustikkapiirakka

 Mä koitan parhaani mukaan vältellä arjessa vehnää, koska se turvottaa mua ja siksipä aina välillä kokeilen gluteenitonta leivontaa. Tänä syksynä oon tehnyt jo monta mustikkapiirakkaa ja tämän reseptin mukaankin jo pari kertaa.

Koska meillä kaikki muutkin rakastaa tätä, tuplaan aina reseptin ja teen pellillisen. Ei sitten heti lopu kesken.

Alkuperäinen ohje on Himoleipurin sivuilta mutta mulla on tapana tuunata ohjeita aina omien mieltymysten mukaan ja siksi jaan teille tämän mun tuunatun version pellillisestä. Eli jos haluat tehdä vain piirakkavuoalllisen, puolita aineet.

Gluteeniton vaniljainen mustikkapiirakka

Pohja+muruseos

300g juoksevaa margariinia

6dl gluteenitonta jauhoseosta (Kotimainen)

3dl gluteenittomia kaurahiutaleita (leseetkin käy)

3dl sokeria

2tl leivinjauhetta

1rkl vaniljasokeria


2 kananmunaa

2dl kermaviiliä tai ranskankermaa

Täyte

Reilu litra mustikoita

2prk vaniljarahkaa

1dl sokeria

2 kananmunaa

💙💙💙

Laita uuni 200 asteeseen ja laita uunipellille leivinpaperi.

Sekoita kuivat aineet  kulhossa ja lisää sula voi. Sekoita murumaiseksi.

Ota neljännes muruseoksesta toiseen kulhoon muruseosta varten.

Lisää isoon muruseokseen kermaviiliä tai ranskankermaa ja kananmuna. Sekoita taikina tasaiseksi.

Levitä taikina pellille  ja ripottele päälle mustikat.

Sekoita täytteen rahka,  sokeri ja kananmuna sekaisin.

Valuta täytettämustikoiden päälle ja laita pinnalle loppu muruseoksesta.

Paista piirakkaa uunissa noin 40 minuuttia ja/tai kun pinta kauniin ruskea.



Voi että osaakin olla hyvää! Tämä suorastaan paranee vanhetessaan ja on parasta viileänä.

Maistuisko?
Ootko jo tänä syksynä leiponut mustikkapiirakkaa?

Maikku

7 kommenttia:

  1. Herkkupiirakka, näyttää hyvältä. Kermaviili on mulla usein siinä täytteessä kananmunan kanssa "perinteisesti" :D Nuo taikinamurut päällä kyllä kruunaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep :) Mä vaihtelen täytteessä kermaviiliä/rahkaa, yhtä hyvää aina!

      Poista
  2. Voi nam mitä herkkua! Yhden mustikkapiirakan olen leiponut...pitäisikö tehdä vielä toinen?
    Ihanaa viikkistä sinulle Maikku <3

    VastaaPoista
  3. Oi, tää kuulostaa ja näyttää herkulta. 😋

    VastaaPoista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä - kiitos kun kommentoit ♥